קוראים

יום ראשון, 6 במאי 2012

לימוד שפה זרה "בגן הילדים כבר מאוחר מדי" ספר של מסרו איבוקה(יפן)



מסרו איבוקה (1908-1997 ) אחד ממייסדי חברה sony בשנת 1946.


לפי טענתו של מ. איבוקה לימוד שפה זרה, נגינה על כינור ופסתר כנף אלו תחומים אשר  אדם מבוגר מתקשה מאוד בהתמודדותם וילדים צעירים לא מתקשים כלל. איבוקה מציע לא לשנות  את תוכן הלימוד, אלא את שיטת הלימוד.
הדבר מעלה אין ספור שאלות ותהיות.

הספר תרם להבנתי של  "מה" ו"למה" בכל  הקשור בלימוד הילד. פעוטות אוהבים ללמוד. עבורם זהו חוש הישרדותי. אין דבר מסובך יותר מללמוד שפה. ובכל זאת, פעוטות לומדים את שפת אמם בקלות. זה משום שמוח הילד "מתוכנת" ללמוד שפות עד גיל 6. האפשרות ללמוד לפחות שפה זרה אחת, מרחיבה באופן משמעותי את יכולת מוחו לטווח הארוך.הגיל שבו ניתן להתחיל ללמוד לקרוא, על-פי איבוקה, הוא 9 חודשים עד 3 שנים.
לפי דעתי הספר "בגן ילדים מאוחר מידי "בעל אמירה חזקה,  בעתיד להיות פנוי ללמוד פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה. כך הוא יהיה בעל ביטחון עצמי, ידע רחב ואזרח טוב. החברה תהיה טוב יותר, ללא שנאה, פשיעה ועוני.
ידוע  שבעולם המהפכנית, מעוררת תחושות ומחשבות רבות.הוא אניו כותב באופן ישיר 

על "המהפך" הוא לא כותב באופן ישיר אך אני מסתמכת על לימודיי הקונבנציונלים של תיאוריות שלביות של התפתחות הילד של פרויד, פיאג'ה, אריקסון, ויגודסקי. אני מרגישה כי שיטת הלימוד שמציע איבוקה זהו "מהפך"  אמיתי.
הילדים שהתחנכו וגדלו על פי שיטת לימוד של איבוקה, הם בעלי יכולות בלתי מוגבלות. מדובר על ילדים שבגיל 3-4 מנגנים בכינור, בפסנתר, רוכבים על סוסים, מדברים וקוראים בשלוש שפות ומציירים בצבעי שמן יצירות מופת. המהפך הזה יכול להוביל  לשינוי מהותי, למציאות אחרת. החינוך המסורתי ושיטת הלימוד על פי איבוקה יכולים להשלים אחד את השני. איבוקה משוכנע כי ילד מסוגל  ללמוד  לקרוא עד גיל שלוש.   הפעוט הרך נחשף לשפות זרות כבר בגיל הגן, אם לא מוקדם יותר.  הפעוטות אוצרים בחובם את היכולת ללמוד כל דבר - כולל שפות - כבר מגיל אפס.
בישראל, לעומת זאת, ילדים אינם נחשפים לשפות זרות עד כניסתם לבית הספר היסודי. בשנתיים שבהן מבלה הפעוט בגן הילדים, משרד החינוך אינו רואה לנכון לערוך היכרות ראשונה בין הילדים לשפות חדשות. זאת, למרות הדעה הרווחת בקרב מומחי חינוך בישראל ובחו"ל, כי ככל שילד נחשף לשפה חדשה מוקדם יותר - כך הסיכוי שיפגין רהיטות וביטחון באותה השפה, רב יותר. בתגובה, הורים רבים בוחרים שלא לשלוח את ילדיהם לגני ילדים קונבנציונליים. בתקופה האחרונה מספר הולך וגדל של הורים בוחרים להעסיק גננת או סייעת דוברת אנגלית ב"גן במעורבות הורים" - גנים שבהם ישנה תורנות של הורים המתגברים גננת מקצועית. כך, לומדים הילדים את השפה שאליה הם נחשפים מדי יום בטלוויזיה, ואולי גם הופכים לקוסמפוליטיים יותר בגיל צעיר יותר. מי יודע, אולי הם יהיו "השגרירים" הבאים.
ילדים יכולים "לספוג" הרבה יותר ממה שאנו יכולים.הדבר חשוב למערכות יחסים בטווח הקצר והארוך. השבחים בילדות בונים את הביטחון העצמי של הילד ומאפשרים לו להבין מה אנו רוצים ממנו.

 בגן הילדים כבר מאוחר מדי / מסרו איבוקה 

 גלן דומאן כתב על ספרו על ספרו של מסרו איבוקה את הדברים הבאים:
"אני סבור, כי ספר חביב זה הוא אחד הספרים החשובים ביותר שנכתבו אי פעם, ואני מאמין, שכל אב ואם עלי אדמות חייבים לקרוא את  ספרו הנפלא והחביב של מר איבוקה אשר אינו מכריז הכרזות מרעישות מכל סוג שהוא. הוא פשוט טוען, כי פעוטות אוצרים בחובם, כל עוד הם פעוטות, את היכולת ללמוד למעשה כל דבר. הוא טוען, כי מה שהם לומדים נלמד רק במאמץ רב, או כלל לא, בשלבים מאוחרים יותר של חייהם. הוא מביע כל זאת בדרך שאין מקסימה ממנה. ספרו פשוט, כן וברור כשמש, ולפיכך שורה בכל עמוד נימה של אמת"
גלן דומאן מחבר הספר "למדי את תינוקך לקרוא"מנהל המכונים למימוש היכולת האנושית פילדלפיה, ארהייב .
 אני משוכנעת, כי שאפשר להסכים ,אפשר להתווכח, אך לא ניתן  להישאר אדישים לספר זה. כל אם, זכותה ותפקידה לחשוב, לבחור, ולהחליט מה ולמה התינוק שלה יל,,מד. נכון?




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה